Śmiało twierdzę, że każdy, nawet milczki i nieśmiałe osoby, chcą być słuchane i wysłuchane. Z drugiej strony każdy, kto pracuje z ludźmi i nimi zarządza ciągle lub zadaniowo warto, żeby był słuchany oraz wysłuchany przez pracowników. Taka relacja bardzo ułatwia osiąganie wspólnych sukcesów i codzienną współpracę.

Jak to się dzieje, że w praktyce bywają z tym problemy? Otóż jak to zwykle bywa, są pewne warunki brzegowe. Jakie? Podam najważniejsze: wzajemny szacunek, otwarta głowa, proste i jasne komunikaty, przekazywanie informacji zamiast przekazywania krytyki i rozkazów oraz docenianie.

Wszystkie te elementy można mieć wyniesione z domu, a także, co warte podkreślenia, można je wypracować i praktykować z powodzeniem. Część z nich, jak przekazywanie informacji i docenianie, jest łatwe do nauczenia, ale okazuje się trudne w zastosowaniu.

Powody takiej sytuacji są trzy: pierwszy to nasze własne przekonania – np. co ja ich będę informować, przecież ja wiem najlepiej, to od razu powiem im, jak mają to zrobić. Takie przekonanie sprawdzi się przy pracy taśmowej czy konkretnych procedurach, ale nie sprawdza się na dłuższą metę w sytuacjach, gdzie rozwiązania mogą być różne.

Drugi powód trudności z zastosowaniem w praktyce to własne lęki i obawy. Zdarza się, że trudno jest przekazać trudną czy przykrą informację pracownikowi, ponieważ choć już mam wiedzę, jak to zrobić, to coś mnie powstrzymuje, jest mi głupio, boję się to zrobić.

Trzeci powód to brak czasu i chęci na zastosowanie wiedzy w praktyce. Jeśli chcesz, żeby zdobyta wiedza i umiejętności miały przełożenie na pracę i życie, to konieczne są do spełnienia trzy warunki:  ćwiczyć, ćwiczyć i  ćwiczyć!

Dobra wiadomość jest taka, że można to wszystko w sobie zbudować. Zła jest taka, że sama nauka, myślenie o zdobytej wiedzy, słuchanie okrzyków motywacyjnych i tego typu aktywności nie sprawią, że będziesz to stosował na co dzień. Tu najważniejsze jest działanie. Faktyczne, realne, posuwające do przodu. Dużo prób, aż osiągnie się doskonałość lub przynajmniej świadomość, że jestem wystarczająco dobry/dobra.

Jednak to jeszcze nie wystarcza do tego, by pracownicy Cię słuchali. Odpowiedz sobie na pytanie: kogo ty słuchasz? Najczęściej odpowiedzią na takie pytanie, jest, że słuchamy kogoś, kogo szanujemy i/lub uznajemy za autorytet.

I to jest naszym kluczem: stań się taką osobą, która jest szanowana i/lub uznawana za autorytet. Innymi słowami: Twoja postawa sprawia, że ludzie Cię szanują, uznają za autorytet i słuchają.

Jaka to postawa: szacunek do siebie i swoich pracowników, słuchanie z otwartą głową ich propozycji i pomysłów, bycie autentycznym, docenianie siebie i innych, podejmowanie nowych wyzwań i świadomość potrzeby ciągłego rozwoju własnego i pracowników, odwaga w mówieniu trudnych rzeczy i w zauważaniu własnych niedoskonałości, konsekwencja w myśleniu, mówieniu i działaniu.

To są najważniejsze elementy postawy menedżera i szefa. I można się ich nauczyć oraz z powodzeniem je stosować. By osiągnąć mistrzostwo potrzebna jest decyzja, że tego chcę i czas na dużo ćwiczeń. I jeszcze warto sobie zadać kilka pytań: Jaki jest powód, że tego chcę? A może tego potrzebuję? Jeśli to jest moja potrzeba, to co za nia stoi? Jakie będą następstwa takiej zmiany? Co to mi da? Co się zmieni w moim życiu?

___________________

Jeśli zainteresował Cię artykuł, chcesz dowiedzieć się więcej, chcesz wyrazić własną opinię lub masz ochotę na rozwój własnej postawy lub pracowników w firmie, skontaktuj się z nami biuro@coachingpartnerzy.pl, tel. 501 234 772

 

autor:

Elżbieta Majewska

Coach tradycyjny i kryzysowy, wcześniej dyrektor w dużych firmach przez ok. 20 lat, na koncie zawodowym sukcesy i potknięcia w zarządzaniu zespołami, dzieleniu się odpowiedzialnością, budowaniu zaufania i przekazywaniu informacji. Stale rozwija swoja postawę, kompetencje miękkie, umiejętności i zdobywa nową wiedzę.

mail biuro@coachingpartnerzy.pl

tel. 501 234 772

 

O konkretnych programach budowania i rozwijania własnej postawy przeczytasz tutaj:

http://coachingpartnerzy.pl/sklep/szkola-coachingu-menedzerskiego/

http://coachingpartnerzy.pl/sklep/kod-sukcesu/

http://coachingpartnerzy.pl/sklep/jak-zostac-liderem-dzieki-otwartej-komunikacji/

NEWSLETTER