Kto to jest menedżer wyższego szczebla? Przyjmijmy, że są to dyrektorzy działów strategicznych dla organizacji oraz prezesi.
Jak rozumieć w tym przypadku rozwój? Umówmy się, że chodzi o stałe rozwijanie wiedzy, umiejętności i kompetencji, w tym także kompetencji miękkich.
Po co komu rozwój, jak już jest prezesem wielkiej, międzynarodowej firmy? Tutaj kłania się sposób funkcjonowania naszego mózgu. Na poziomie biologii, jeśli nic nie robimy w kierunku rozwoju, to dla mózgu oznacza to nie chwilową przerwę, tylko cofanie się, czyli osłabianie naszej wiedzy, umiejętności i kompetencji.
Wyobraź sobie, jakie szkody można zrobić sobie i swojej firmie, jeśli z braku czasu, ochoty lub zadufania w sobie przestajemy zwiększać osobiste zasoby mentalne?
Co może się stać najgorszego? Firma chwieje się w posadach, pracownicy masowo odchodzą, a prezes z dnia na dzień zostaje bez pracy, wysokich dochodów i widoków na przyszłość.
Przesada? Może trochę, jednak są znane spektakularne przypadki skandali finansowych, za którymi stał prezes lub ludzie z zarządu, którzy w pewnym momencie zaczęli myśleć tylko o własnej korzyści finansowej bez refleksji nad tym, co się stanie z firmą i pracownikami. Możecie powiedzieć, że to nieadekwatny przykład, bo to ludzie ogarnięci chciwością, a może nawet chorzy. Ale jak do tego doszło? Mogę się założyć, że w pewnym momencie uznali, że już wiedzą wszystko, są najlepsi na świecie i nic ani nikt nie może ich powstrzymać przed tym, co pragną osiągnąć. Erupcja próżności. A gdzie takie myślenie, tam także zanik działań rozwojowych. Po co? Przecież jestem doskonały! A jak Ci się nie podoba, to spadaj!
Na szczęście takie ekstremalne sytuacje nie zdarzają się często. Natomiast jeszcze ciągle dość często mamy do czynienia z pewnym oderwaniem od rzeczywistości w organizacjach wśród osób na najwyższych stanowiskach. Jak to się objawia?
Symptomów jest wiele, ale można je podsumować jako życie w wyobrażeniu, jak jest, zamiast w realnej wiedzy, jak jest. Prezesi opierają swoje wyobrażenia o dane lub własne przekonania, a często zapominają o weryfikacji, czyli kontaktach z pracownikami wszystkich szczebli. W wielu firmach, zarząd czy prezes ma oddzielną przestrzeń z własnym sekretariatem i z tak zwanymi zwykłymi pracownikami spotyka się sporadycznie albo w ogóle.
Z upodobaniem oglądam amerykański program dokumentalny „Kryptonim szef”, w którym prezesi ogromnych firm z wieloma oddziałami zmieniają tożsamość i wygląd i przez cztery dni pracują w czterech różnych oddziałach na najbardziej podstawowych stanowiskach. Są szkoleni przez innych pracowników i mają okazję poznać ich punkt widzenia oraz aktualne potrzeby. To, co najczęściej owi prezesi mówią, to że dawno temu przestali rozmawiać z pracownikami, że są kompletnie oderwani od rzeczywistości, że nie mieli pojęcia o wielu problemach czy trudnościach, które łatwo można naprawić, a giną gdzieś po drodze w łańcuszku komunikacji, że myślą o wyniku finansowym firmy, a zapomnieli o ludziach, którzy te zyski generują i że są tak skupieni na bieżących problemach i zaspokajaniu własnych potrzeb związanych z luksusowym życiem, że rozwój dla nich kojarzy się przede wszystkim z pieniędzmi i ewentualnie z siłownią.
Oczywiście nie wszyscy mają takie refleksje i nie wszyscy w jednakowym stopniu natężenia, ale daje to do myślenia i skłania do weryfikacji własnego postrzegania organizacji, w której się zarządza.
Co wiemy o korzyściach wynikających ze stałego rozwoju?
Kiedy zwiększamy naszą wiedzę w konkretnym temacie, stajemy się ekspertami i łatwiej nam tę wiedzę wykorzystywać i nią zarządzać.
Kiedy mamy większą wiedzę ogólną, stajemy się lepszymi strategami i łatwiej jest nam podejmować szybkie decyzje w trudnych sytuacjach.
Kiedy zwiększamy i ulepszamy nasze umiejętności stajemy się mistrzami w określonej dziedzinie.
Kiedy rozwijamy różnorodne umiejętności, łatwiej jest nam funkcjonować i radzić sobie z zaskakującymi sytuacjami.
Kiedy rozwijamy nasze kompetencje miękkie, a jest ich wiele i nazywamy je inteligencją emocjonalną, stajemy się ludźmi sukcesu i mamy coraz większe zadowolenie z własnego życia. Ten zasób jest obecnie coraz bardziej doceniany w biznesie i bardzo poszukiwany, ponieważ nie każdy z nas ma wysoką ukształtowaną inteligencję emocjonalną od urodzenia i aby ją posiąść potrzebna jest wytrwałość i chęć do jej zbudowania. Warto w tym miejscu podkreślić, że kompetencje miękkie da się wypracować, da się ich nauczyć i skutecznie oraz umiejętnie z nich korzystać. Są wspaniałym obszarem do rozwoju, który skutkuje pozytywnie we wszystkich obszarach życia i wpływa także na innych.
Warto przeczytać książkę guru w tej dziedzinie – Inteligencja emocjonalna w praktyce napisana przez Daniela Golemana. Autor przytacza w niej bardzo wiele ciekawych przykładów, a jeden z głównych wniosków jest taki, że kiedy mamy dwóch przykładowych menedżerów z takim samym zasobem wiedzy i umiejętności, ale różnym poziomem inteligencji emocjonalnej, to ten z wyższym poziomem inteligencji emocjonalnej lepiej sobie radzi w biznesie i życiu i osiąga większe sukcesy.
Do najważniejszych kompetencji miękkich zaliczamy:
- Kreatywność
- Komunikatywność
- Elastyczność w działaniu i podejściu do zmian
- Inicjatywa
- Współpraca
- Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych.
Jeśli zainteresował Cię artykuł, chcesz dowiedzieć się więcej, chcesz wyrazić własną opinię lub masz ochotę na rozwój własnych kompetencji miękkich lub pracowników w firmie, skontaktuj się z nami biuro@coachingpartnerzy.pl, tel. 501 234 772
autor:
Elżbieta Majewska
Coach tradycyjny i kryzysowy, wcześniej dyrektor w dużych firmach przez ok. 20 lat, na koncie zawodowym sukcesy i potknięcia w zarządzaniu zespołami, dzieleniu się odpowiedzialnością, budowaniu zaufania i dobrych rozmowach. Stale rozwija kompetencje miękkie, umiejętności i zdobywa nową wiedzę.
mail biuro@coachingpartnerzy.pl
tel. 501 234 772
O konkretnych programach rozwijania kompetencji przeczytasz tutaj:
http://coachingpartnerzy.pl/sklep/jak-zostac-liderem-dzieki-otwartej-komunikacji/
http://coachingpartnerzy.pl/sklep/kod-sukcesu/
http://coachingpartnerzy.pl/sklep/szkola-coachingu-menedzerskiego/