Kiedy wrzuciłam do wyszukiwarki hasło „motywowanie pracowników”, wyświetliło mi się ponad półtora miliona wyników. Na początku – wszelkiego rodzaju programy lojalnościowe. Później poradniki: „3 sposoby na motywację…”, „5 najlepszych sposobów motywowania…”, „Złote zasady motywowania…”. Później cała seria artykułów na temat motywowania pozafinansowego. Jednym słowem HRowcy i menedżerowie intensywnie szukają, jakby tu skutecznie zmotywować tych, co zmotywowani wystarczająco nie są. Dowiedzieć się, jak lider powinien motywować swoich podwładnych.

 

Tylko czy to jest możliwe?

 

 

W świetle wszystkich nowych i starych badań odpowiedź jest jednoznaczna:  przełożony NIE może motywować pracownika.

Na szczęście nie musimy na tym poprzestawać. Bo menedżer nie jest bezradny i bezsilny…

Po pierwsze – powinien myśleć o tym, co może zrobić dla swoich podwładnych, aby mogli w pełni realizować się w pracy.

Po drugie – nie przeszkadzać pracownikom, jeśli znajdą swoją osobistą motywację.

Jednak przede wszystkim powinien tworzyć motywujące środowisko, które wpływa pozytywnie na jakość motywacji samych pracowników.

W tym jest cała tajemnica – motywacja należy do nas samych.  Już kilkadziesiąt lat temu Deci i Ryan udowodnili, że prawdziwym motorem długotrwałego działania jest motywacja wewnętrzna (inaczej automotywacja). I cokolwiek by ją wzbudzało, można odnaleźć to w jednej z 3 grup:

MOTYWACJA WEWNĘTRZNA

  1. POTRZEBA KOMPETENCJI: potrzeba bycia postrzeganym jako osoba mądra, wykwalifikowana i doświadczona, dążenie do doskonalenia się
  2. POTRZEBA RELACJI SPOŁECZNYCH: potrzeba współpracy z innymi, działania na rzecz społeczności, tworzenia sieci koleżeńskich
  3. POTRZEBA AUTONOMII: potrzeba posiadania pewnej swobody, mieszczącej się w wytyczonych ramach, podczas osiągania celów biznesowych, możliwość podejmowania decyzji, bycia odpowiedzialnym

Pomyśl o sobie, o tym, co napędza Twoje działania, z których jesteś dumny i które są dla Ciebie ważne. Jaki rodzaj motywacji wewnętrznej jest Ci najbliższy?

A teraz pomyśl o swoich podwładnych – czy wiesz, co dla nich jest ważne?

Co jednak z motywacją zewnętrzną, czy nie istnieje? Ależ tak, jest dobrze zadomowiona w naszej przestrzeni. Badania i praktyka potwierdzają, że działa bardzo skutecznie – szybko i na krótko. Jeśli więc potrzebujesz takiego doraźnego, szybkiego działania, motywacja zewnętrzna jest do Twojej dyspozycji:

MOTYWACJA ZEWNĘTRZNA

  1. POTRZEBA UZYSKANIA NAGRODY: potrzeba szybkiego dotarcia do celu, by uzyskać nagrodę (pochwałę, premię, podwyżkę)
  2. POTRZEBA UNIKNIĘCIA KARY: działanie wybiórcze, aby uniknąć jasno określonej kary (nagana, pozbawienie przywilejów, brak nagrody)

Pomyśl więc, jak Twoja organizacja i Ty sam angażujesz swoją energię i wysiłki? Co możesz osiągnąć dzięki nowym, ciekawym i innowacyjnym programom benefitowym? Co daje system premiowy? Jaką motywację uruchamia?

Wiesz już, że automotywacja jest najważniejsza – co zrobić, aby pozwolić się jej ujawnić. I czego nie robić, aby jej nie zdusić?

Jak zachowania menedżera przekładają się na motywację podwładnych?

House of Skills wraz z The Ken Blanchard Companies® stworzyli  listę zachowań liderskich, które wpływają pozytywnie lub negatywnie na jakość motywacji pracowników.

Zachęcam do przyjrzenia się sobie i swojemu środowisku pracy: swoim podwładnym, swoim przełożonym. Zobacz, które z poniższych zachowań są najczęstsze, jakie są ich konsekwencje:

DZIAŁANIA WSPIERAJĄCE:

  1.       Zachęcanie do samodzielności (w oparciu o możliwości pracownika)
  2.       Pogłębianie relacyjności (empatia, szacunek)
  3.       Rozwijanie kompetencji (ważny jest rozwój pracownika, nie tylko osiąganie celów biznesowych)
  4.       Promowanie świadomego kierowania uwagą (umiejętność autorefleksji, szukanie alternatyw)
  5.       Budowanie powiązań z wartościami (wartości zawodowe spójne z osobistymi)
  6.       Orientacja na głębszy cel (połączenie celów zawodowych z życiowymi, szersza perspektywa biznesowa)

DZIAŁANIA OSŁABIAJĄCE:

  1.       Stosowanie presji, wymuszanie odpowiedzialności
  2.       Ignorowanie uczuć, okazywanie braku szacunku
  3.       Zbytnia orientacja na rezultat, brak uważności na proces uczenia się i doskonalenia
  4.       Wymaganie natychmiastowych reakcji i działania
  5.       Poleganie na władzy formalnej, lekceważenie wartości i pragnień pracownika
  6.       Orientacja na parametry i liczby, wąskie patrzenie na osiągnięcia, brak powiązań z wynikami całej organizacji

Jak przygotować menedżera do roli wspierającej pracowników?

Najważniejsza jest postawa menedżera: nastawienie na rozwój pracowników, asacunek dla pracowników,  patrzenie przez pryzmat korzyści dla organizacji

Na poziomie zachowań, konieczna jest znajomość swoich pracowników, chętne delegowanie zadań i odpowiedzialności, dostrzeganie osiągnięć swoich pracowników i docenianie ich, udzielanie informacji zwrotnej i proszenie o nią.

Pomocne są też konkretne umiejętności:

  •         Komunikacja, czyli umiejętność słuchania i słyszenia, dawanie i otrzymywanie informacji zwrotnej;
  •    Umożliwianie refleksji , czyli zadawanie otwartych pytań, pomoc w generowaniu pomysłów;
  •    Budowanie zaangażowania, czyli dawanie samodzielności, otwartość i transparentność
  •    Docenianie przez dawanie wartościowych informacji, a nie nic nieznaczących pochwał.

Podsumowując: menedżer nie może swoim działaniem zmotywować swoich podwładnych. Jednak przez swoją postawę i zachowania może uruchomić i pielęgnować automotywację pracowników.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zachęcam do obejrzenia wystąpienia Daniela Pinka na TEDx:

https://youtu.be/rrkrvAUbU9Y

 

Jeśli masz pytania lub chcesz dowiedzieć się więcej, napisz do nas : biuro@coachingpartnerzy.pl 

 

Autor:

Joanna Adamska

Coach, facylitator, mentor, trener biznesu, menedżer z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu. Specjalizuje się w pracy z zespołami i ich menedżerami.

NEWSLETTER

Chcę zapisać się na newsletter, a co za tym idzie wyrażam zgodę na przesyłanie na mój adres e-mail informacji o nowościach, promocjach i produktach Coaching Partnerzy Sp. z o.o. Zgodę będę mógł w każdej chwili wycofać.
Oświadczam, że zapoznałem się z Polityką Prywatności