Umiejętność komunikacji z pracownikami to jedna z kluczowych kompetencji menedżera.

Powiem więcej – wiele innych wartościowych umiejętności nie ma szans się ujawnić i działać prawidłowo, jeśli komunikacja leży…

 

To bardzo szeroki temat, jest jednak obszar, który szczególnie mocno wpływa na pracę ludzi w firmie. To kultura feedbacku. To, czy w danej organizacji udziela się i bierze pod uwagę informację zwrotną. W jaki sposób to się robi, kiedy, kto – wszystko ma znaczenie!

 

Wbrew przekonaniom wielu pracowników – niższego i wyższego szczebla, to nie konkretny model czy schemat gwarantują sukces udzielania informacji zwrotnej.

Jeśli nie konkretny model, to co?

 

Intencja

Warto zadać sobie pytanie: jaki jest cel mojego feedbacku? Jaką mam intencję? Co chcę osiągnąć? Czego oczekuję?

Informacja zwrotna jest wartościowa wtedy, gdy jest udzielana jako pomoc i wsparcie. Jeśli prawdziwą intencją jest ułatwienie pracy podwładnemu, zdjęcie z niego ciężaru, pomoc w osiągnięciu celu lub uniknięcia błędów w przyszłości.

 

Jeśli chcesz po prostu dać upust swym emocjom, uwolnić złość – zrób to, ale nie podczas dawania feedbacku. Są inne sposoby:)

Bywa tak, że emocje aż buzują – w takiej sytuacji daj sobie czas. Prześpij się ze sprawą, a informację zwrotną zaplanuj na następny dzień. Gwarantuję, że to się opłaca!

 

Ocena

To bardzo ważny element – żeby oceny się wyzbyć. Szczególnie, jeśli chodzi o ocenę osoby. Tematem informacji zwrotnej jest zachowanie, postawa, jakiś konkret, fakt.

Nie ulegaj pokusie, aby dać się ponieść stereotypom, przekonaniom, emocjom.

 

Nie mów: “jesteś nieodpowiedzialny”, “jesteś uparta” nawet, jeśli wydaje ci się, że masz na to dowody.

Odnoś się do konkretów: “w ostatnim tygodniu nie oddzwoniłeś ani razu do Klienta”, “mimo uzgodnionego podejścia 3 razy użyłaś swojej starej metody”.

Takie podejście pozwala na partnerską rozmowę, jest pełne szacunku i jest otwierające.

 

Czas i miejsce

Niby klasyka, a ciągle spotykam się z łamaniem tej zasady.

Jak udzielać informacji zwrotnej? Najszybciej, jak to możliwe (chyba, że warto poczekać, aż opadną emocje), najlepiej w cztery oczy i w spokojnym miejscu.

Często informacja zwrotna jest utożsamiana z oceną okresową pracownika. To są zupełnie inne procesy, służą czemu innemu i powinny mieć inny przebieg.

Feedback powinien być regularny (najszybszy, jak to możliwe po jakimś zdarzeniu – i nie jest to ocena okresowa za pół roku). Tylko wtedy ma sens.

 

Użyteczność

Właściwie najważniejsze pytanie – co pracownik ma zrobić z otrzymaną informacją zwrotną?

Idealnie – powinna być ona narzędziem doskonalenia się i rozwoju.

Tyle i aż tyle.

 

A modele?

Są bardzo pomocne, sprawdzają się doskonale w konkretnych sytuacjach i ułatwiają komunikację.

Jednak jeśli zapomnimy o intencji, braku oceny, regularności, zadbaniu o właściwe miejsce i użyteczności – żaden model nie zda egzaminu.

 

Autor:

 

Joanna Adamska

Coach, facylitator, mentor, trener biznesu, menedżer z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu. Specjalizuje się w pracy z zespołami i ich menedżerami.

NEWSLETTER

Chcę zapisać się na newsletter, a co za tym idzie wyrażam zgodę na przesyłanie na mój adres e-mail informacji o nowościach, promocjach i produktach Coaching Partnerzy Sp. z o.o. Zgodę będę mógł w każdej chwili wycofać.
Oświadczam, że zapoznałem się z Polityką Prywatności