Świat, jaki nas otacza, to ciągłe tempo, uciekający czas, szybki postęp technologiczny (automatyzacja, cyfryzacja, robotyzacja, AI itp.), permanentne zmiany. W ślad za tym idą coraz większe wyzwania. Szczególnie przed liderami.
Od liderów oczekuje się, że będą potrafili nadążyć za tym, co się wokół dzieje, a nawet być o jeden krok do przodu.
Firmy potrzebują ludzi z potencjałem, którzy są w stanie sprostać coraz trudniejszym wyzwaniom współczesnego świata i biznesu. Ludzi, którzy potrafią zbudować przewagę konkurencyjną firmy oraz zapewnić jej sukces w przyszłości.
Czym powinni więc wyróżniać się dzisiejsi managerowie?
- Otwartością, gotowością i umiejętnością szybkiej adaptacji do zmian
- Elastycznością i umiejętnością podejmowania szybkich, trafnych decyzji
- Budowaniem i podtrzymywaniem zaangażowania pracowników
- Sprawną komunikacją z zespołem, wnętrzem i zewnętrzem firmy
- Umiejętnością dostrzegania szans na rozwój biznesu, siebie i swoich ludzi
- Umiejętnością inspirowania ludzi
- Umiejętnością identyfikowania potencjalnych, przyszłych liderów wśród pracowników firmy
- Chęcią do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem
- Umiejętnością pracy zespołowej oraz współpracy
- Wysokim poczuciem odpowiedzialności
- Umiejętnością patrzenia z szerokiej perspektywy
Nie wystarczy już umiejętne wyznaczanie celów, delegowanie zadań i rozliczanie z ich wykonania, motywowanie, ocena pracowników. Rola managera w nowoczesnej firmie rozumiana jest dużo szerzej i głębiej. Od niego zależy sukces biznesowy przedsiębiorstwa w dłuższej perspektywie.
Autor:
Beata Tarnowska-Kupny
coach biznesu, mentor, doradca, wieloletni praktyk zarządzania w biznesie ze specjalizacją w zakresie łańcucha dostaw, zakupów, logistyki, praktyk zarządzania ludźmi poprzez budowanie zaangażowania pracowników