Kiedy zostajesz po raz pierwszy menedżerem, warto się do takiej roli dobrze przygotować.
Ma to ogromne znaczenie i dla Twoich ludzi i dla Ciebie, dla Twojej kariery i dobrego samopoczucia.
O co powinna zadbać firma? Dział HR i Twoi przełożeni mają ważne zadanie do wykonania, aby właściwie przygotować Cię do roli menedżera. Jeśli czujesz, że któryś z elementów został pominięty lub zrealizowany pobieżnie, upomnij się o nie. To bardzo dobrze świadczy o Tobie, jeśli chcesz wejść w nową i ważną rolę jak najlepiej.
Czego zatem możesz oczekiwać:
- Wyjaśnienie na czym będzie polegała Twoja nowa rola, jakie będziesz mieć od tej pory zadania w związku z zarządzaniem zespołem,
- Szkolenie i/lub mentoring lub coaching dotyczący kompetencji menedżerskich,
- Narzędzia i procedury menedżerskie funkcjonujące w Twojej firmie,
- Zakres wsparcia, jakiego możesz oczekiwać od HR i Twoich przełożonych w zarządzaniu zespołem,
- Odpowiednia komunikacja o Twojej nowej roli w firmie,
Są też sposoby, aby zadbać o dobre wprowadzenie samodzielnie. Jest to zupełnie niezależne od powyższych punktów – samorozwój i proaktywność są bardzo ważne i pomocne, jednak nie zastąpią wsparcia firmy.
Co możesz zrobić sam:
- Zaopatrzyć się i przestudiować dobre książki w tematyce zarządzania ludźmi i zespołem,
- Poszukać blogów, szkoleń osób, które są dla Ciebie autorytetem w zakresie zarządzania – zarówno powszechnie znanych guru, jak i menedżerów z wieloletnim doświadczeniem, od których możesz się wiele nauczyć – czytaj ich publikacje, staraj się uczestniczyć w ich szkoleniach/wydarzeniach,
- Poszukaj autorytetów menedżerskich w swojej firmie – to może być Twój szef, ale może też być ktoś z zupełnie innego działu – przyglądaj się jego praktykom, pytaj o radę,
- Sprawdź, czy w Twojej firmie funkcjonuje program mentorski – jeśli tak, poproś o dołączenie,
- Znajdź wśród kolegów menedżerów kogoś, z kim możesz przedyskutować trudne i codzienne tematy związane z zarządzaniem – takie systematyczne spotkania mogą być bardzo korzystne dla obu stron.
To najważniejsze z dobrych praktyk przygotowania do roli menedżera, choć nie jedyne.
Sprawdź, które z nich byłyby dla Ciebie najbardziej użyteczne i do dzieła!
Trzymamy za Ciebie kciuki!
Autor:
Joanna Adamska
Coach, facylitator, mentor, trener biznesu, menedżer z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu. Specjalizuje się w pracy z zespołami i ich menedżerami.