Od managera oczekuje się, że wie co, jak i kiedy należy zrobić. Że zna odpowiedzi. Natomiast sytuacja kryzysowa, taka, w jakiej znaleźliśmy się od kilku tygodni, miesięcy, to coś, z czym nie mieliśmy do tej pory nigdy na taką skalę do czynienia.

Nie wiemy, jakie czekają nas skutki prywatnie, biznesowo. Nie znamy odpowiedzi na wiele pojawiających się pytań. Szczególnie teraz potrzebna jest umiejętność zarządzania w kryzysie – i sobą, i biznesem.

Trzeba podjąć działania, aby zmniejszyć ryzyko i to ryzyko rozumiane bardzo szeroko: od ryzyka dotyczącego zdrowia pracowników, poprzez ryzyko bieżącej działalności przedsiębiorstwa, po ryzyko przyszłych skutków ekonomicznych. Liderzy muszą mieć wizję, strategię i muszą być gotowi na wprowadzanie do nich szybkich zmian.

Jednak w ramach tych działań nie powinni pomijać strategii utrzymania w firmie talentów. Może okazać się, w niektórych branżach już się okazuje, że konieczne jest podejmowanie decyzji ograniczających koszty. W tym koszty pracowników. Natomiast odtworzenie wartości kapitału ludzkiego po okresie kryzysu jest, po pierwsze, długotrwałe i w związku z tym trzeba czekać na efekty, a po drugie wbrew pozorom znacznie bardziej kosztowne.

Innym aspektem kryzysu jest też tendencja managerów do przechodzenia w zarządzanie operacyjne zamiast strategicznego. Zwiększenie czynności kontrolnych, odbieranie samodzielności, a także odpowiedzialności pracownikom. To się może zdarzyć na różnych szczeblach zarządzania. Z jednej strony jest naturalną reakcją na stany kryzysowe, natomiast z drugiej strony pozbawia firmę spojrzenia strategicznego, ponieważ liderzy zajęci są operacyjnym wykonawstwem zamiast skupienia się na kierunku działania i kluczowych decyzjach. Zarządzanie operacyjne stwarza pozory, że zajmujemy się ważnymi w tym momencie kwestiami, ale faktycznie wygląda to tak, że koncentracja na bieżących kwestiach powoduje, że tracimy z oczu przyszłość biznesu. A to może być poważnym błędem.

Zwracaj więc szczególną uwagę na to, jak reagujesz na sytuacje kryzysowe, do jakiego podejścia masz tendencje, jak to wygląda u innych managerów w Twoim otoczeniu. Staraj się myśleć racjonalnie i patrzeć strategicznie na rezultaty podejmowanych działań.

 

Autor:

Beata Tarnowska-Kupny

coach biznesu, mentor, doradca, wieloletni praktyk zarządzania w biznesie ze specjalizacją w zakresie łańcucha dostaw, zakupów, logistyki, praktyk zarządzania ludźmi poprzez budowanie zaangażowania pracowników

NEWSLETTER

Chcę zapisać się na newsletter, a co za tym idzie wyrażam zgodę na przesyłanie na mój adres e-mail informacji o nowościach, promocjach i produktach Coaching Partnerzy Sp. z o.o. Zgodę będę mógł w każdej chwili wycofać.
Oświadczam, że zapoznałem się z Polityką Prywatności