Umiejętność komunikowania się, to kolejna z istotnych kompetencji menedżera. Ta umiejętność będzie Cię wspierać w budowaniu wizerunku lidera.
Często osoby posiadające tzw. charyzmę, przyciągają uwagę innych i co więcej, potrafią ją utrzymać. A w dzisiejszych, ciągle gdzieś pędzących czasach, jest to naprawdę dużym wyzwaniem.
Jeśli więc masz wrodzoną, naturalną charyzmę, z pewnością już zauważyłeś/aś, że komunikowanie przychodzi Ci łatwiej niż niektórym innym osobom. Ale jeśli jej nie posiadasz, to wcale nie jesteś na przegranej pozycji, ponieważ możesz nauczyć się kilku zachowań, które sprawią, że będziesz się świetnie porozumiewać. Oto one:
Kontakt wzrokowy – staraj się go utrzymywać. Niech Twoi rozmówcy widzą na Twojej twarzy emocje (te, które warto pokazać). Niech poprzez mimikę twarzy widzą Twoją pasję. Niech widzą Twoje człowieczeństwo.
Energia w głosie – poprzez nią pozwól, aby inni nie tylko widzieli, ale również słyszeli Twoje emocje. Unikaj monotonności, zmieniaj tempo i głośność.
Mowa ciała – pokazuj gesty i podkreślaj nimi to, o czym mówisz.
Przedstawiaj warianty – ludzki mózg lubi kontrasty, a poza tym w ten sposób wprowadzisz akcję do swojej wypowiedzi.
Wyrażaj to, co Cię łączy ze słuchaczami – chodzi tutaj o budowanie z innymi kontaktu wokół wartości, koncepcji, które są dla Was wspólne. Dzięki temu nastawisz do siebie innych pozytywnie i zbudujesz w nich poczucie solidarności z Tobą.
Jeśli natomiast zamiast powyższych zasad Twoja komunikacja będzie pozbawiona energii, będziesz mówić monotonnym głosem, bez gestów, bez mimiki, to jak myślisz, jaki efekt uzyskasz?
Oczywiście powyższe reguły to nie złote sposoby na wszystko. To, co jest najważniejsze, to abyś w swojej komunikacji zachował/a spójność przekazu ze swoim naturalnym stylem bycia. Inaczej stworzysz wrażenie sztuczności, a to z pewnością nie zbuduje do Ciebie zaufania. Bądź naturalny/a, a wtedy będziesz bardziej przekonujący/a.
Rozwinięta umiejętność komunikowania się pozwala na osiągnięcie skupienia uwagi innych na tym, co przekazujesz, a także pozwala na przekonanie innych do Twoich komunikatów. Dzięki temu osiągasz jeszcze jedną korzyść – umiejętność wywierania wpływu na innych.
Twoja mentorka zmiany,
Beata