Czy Ty potrafisz motywować swoich pracowników? Czy masz odpowiednie narzędzia motywacyjne?
A może zapytam inaczej – czy warto motywować pracowników?
Nie, nie dlatego, że oni i tak są leniwi albo zobojętniali… Nie, nie dlatego, że chcą więcej i nic ich nie zadowala…
Dlatego, że najlepiej jest, kiedy pracownicy motywują się sami. Najlepiej, kiedy chęć działania pochodzi z ich wewnętrznego pragnienia. Nawet najlepszy lider świata nie jest wtedy potrzebny i tak skuteczny, jak AUTOMOTYWACJA.
Co zrobić, żeby chciało się chcieć tym, którym się nie chce? Czy to jest możliwe?
Z ulgą odpowiadam – tak, to jest możliwe i wcale nie takie kosztowne. Proste, choć często niełatwe.
Pomocne będą badania naukowe i studia przypadków, które są znane od kilkudziesięciu lat, jednak często pomijane lub zapominane.
Zacznijmy od podstaw – dwuczynnikowa teoria motywacji (teoria Herzberga) wprowadza bardzo cenne rozróżnienie wśród czynników wpływających na zadowolenie z pracy:
- czynniki higieny – to te, które muszą być zapewnione, aby pracownik NIE był niezadowolony z pracy. Żeby mu się chciało do tej pracy przychodzić i żeby nie myślał intensywnie o jej zmianie.
- czynniki motywujące to te, które sprawiają, że pracownicy mają ochotę dać z siebie więcej, lubią swoją pracę i są proaktywni.
Źródło: Moja firma INFOR
I tutaj mamy bardzo, ale to bardzo ważną informację: PŁACA jest czynnikiem HIGIENY!
Oznacza to, że niska płaca budzi frustrację i niezadowolenie, ale wysoka płaca tylko to niezadowolenie znosi – NIE jest motywatorem.
Jak myślicie, jakie ma to konsekwencje dla pracodawcy i menedżerów? Ano takie, że w przypadku podwyżki nie można spodziewać się wyższej motywacji.
Kiedy możemy ją uzyskać?
Drogi szefie, oto obszary, które sprawią, że Twoi pracownicy będą zaangażowani i zadowoleni z pracy:
- Osiągnięcia
- Uznanie
- Awanse
- Praca jako taka
- Możliwość rozwoju
- Autonomia i odpowiedzialność
Podsumowując: najpierw sprawdź, czy właściwie zapobiegasz niezadowoleniu (zapewniasz wszystkie czynniki higieny na odpowiednim poziomie), następnie pracuj nad czynnikiami motywującymi (to one przyniosą pożądany efekt automotywacji). Właśnie w takiej kolejności.
Herzberg opublikował swój model w 1968, a przecież wciąż jest aktualny.
Teraz czas na stare w nowym wydaniu, czyli Daniel Pink o motywacji 3.0.
Bazując na badaniach naukowych (i to sięgających kilkudziesięciu lat wstecz) pokazuje nieskuteczność stosowania kar i nagród.
Powiecie oburzeni: “ależ kto w obecnych czasach stosuje kary!”.
Niestety, wciąż są one obecne i to dość powszechnie. Wystarczy uświadomić sobie, że jeśli ktoś w zespole otrzymuje nagrodę, a reszta nie, to ta reszta postrzega to jako karę, niesprawiedliwość. Inny przykład: jeśli za osiągnięcie wyników otrzymuję premię i dzieje się tak prawie zawsze, to w sytuacji, kiedy nie otrzymam premii (bo nie udało mi się w tym miesiącu osiągnąć “targetu”), odbiorę to jako karę. Tak działa nasz mózg i warto o tym pamiętać.
Pink jest jeszcze większym rewolucjonistą, kiedy mówi, że nagrody pieniężne nie działają.
Kiedy mówię tę herezję menedżerom na szkoleniu, zawsze, ale to zawsze spotykam się z niedowierzaniem i oporem wobec takiej obrazoburczej myśli:
“przecież tak są zbudowane systemy sprzedażowe”
“przecież gdyby odebrać premie, sprzedaż by się zawaliła, nikt by nic nie robił”
“przecież wszyscy tak działają”
Czyżby?
A może pracownicy lubią pracować, osiągać wyniki i działać na korzyść firmy z własnej i nieprzymuszonej woli? Może warto uruchomić AUTOMOTYWACJĘ?
Jak to zrobić? Pink twierdzi, że po pierwsze – trzeba zadbać, aby ich płaca była właściwa i adekwatna. A później pozwolić na
- autonomię w działaniu, która wyzwala odpowiedzialność i poczucie sprawczości
- dążenie do mistrzostwa: umożliwienie uczenia się, tworzenia czegoś nowego i lepszego
- osiąganie ważnego dla pracownika celu na własnych warunkach.
Zestawiłam te dwie teorie: Herzberga i Pinka, bo są oparte na badaniach, bo są bardzo spójne ze sobą i dlatego, że są skuteczne. Proste. Choć mogą być na początku niełatwe w realizacji.
>> Burz schematy i odważnie wzbudzaj w pracownikach automotywację! <<
Jeśli chcesz dowiedzieć się jak, możesz to zrobić na kilka sposobów:
- przeczytać książkę Daniela Pinka “Drive” lub obejrzeć jego błyskotliwe wystąpienie na TED : https://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation?language=pl&utm_campaign=tedspread&utm_medium=referral&utm_source=tedcomshare
- umów się z nami na Gratisową Konsultację http://coachingpartnerzy.pl/sklep/gratisowa-konsultacja-coachingowa/
- zapisz się do zamkniętej grupy FB “Menedżer poza schematem”, gdzie będziemy dzielić się wiedzą i doświadczeniem
Twoja mentorka zmiany,
Joanna