Czy Ty potrafisz motywować swoich pracowników? Czy masz odpowiednie narzędzia motywacyjne?

A może zapytam inaczej – czy warto motywować pracowników?

Nie, nie dlatego, że oni i tak są leniwi albo zobojętniali… Nie, nie dlatego, że chcą więcej i nic ich nie zadowala…

Dlatego, że najlepiej jest, kiedy pracownicy motywują się sami. Najlepiej, kiedy chęć działania pochodzi z ich wewnętrznego pragnienia. Nawet najlepszy lider świata nie jest wtedy potrzebny i tak skuteczny, jak AUTOMOTYWACJA.

Co zrobić, żeby chciało się chcieć tym, którym się nie chce? Czy to jest możliwe?

Z ulgą odpowiadam – tak, to jest możliwe i wcale nie takie kosztowne. Proste, choć często niełatwe.

Pomocne będą badania naukowe i studia przypadków, które są znane od kilkudziesięciu lat, jednak często pomijane lub zapominane.

Zacznijmy od podstaw – dwuczynnikowa teoria motywacji (teoria Herzberga) wprowadza bardzo cenne rozróżnienie wśród czynników wpływających na zadowolenie z pracy:

  1. czynniki higieny – to te, które muszą być zapewnione, aby pracownik NIE był niezadowolony z pracy. Żeby mu się chciało do tej pracy przychodzić i żeby nie myślał intensywnie o jej zmianie.
  2. czynniki motywujące to te, które sprawiają, że pracownicy mają ochotę dać z siebie więcej, lubią swoją pracę i są proaktywni.

 

Źródło: Moja firma INFOR

 

I tutaj mamy bardzo, ale to bardzo ważną informację: PŁACA jest czynnikiem HIGIENY!

Oznacza to, że niska płaca budzi frustrację i niezadowolenie, ale wysoka płaca tylko to niezadowolenie znosi – NIE jest motywatorem.

Jak myślicie, jakie ma to konsekwencje dla pracodawcy i menedżerów? Ano takie, że w przypadku podwyżki nie można spodziewać się wyższej motywacji.

Kiedy możemy ją uzyskać?

Drogi szefie, oto obszary, które sprawią, że Twoi pracownicy będą zaangażowani i zadowoleni z pracy:

  • Osiągnięcia
  • Uznanie
  • Awanse
  • Praca jako taka
  • Możliwość rozwoju
  • Autonomia i odpowiedzialność

Podsumowując: najpierw sprawdź, czy właściwie zapobiegasz niezadowoleniu (zapewniasz wszystkie czynniki higieny na odpowiednim poziomie), następnie pracuj nad czynnikiami motywującymi (to one przyniosą pożądany efekt automotywacji). Właśnie w takiej kolejności.

Herzberg opublikował swój model w 1968, a przecież wciąż jest aktualny.

Teraz czas na stare w nowym wydaniu, czyli Daniel Pink o motywacji 3.0.

Bazując na badaniach naukowych (i to sięgających kilkudziesięciu lat wstecz) pokazuje nieskuteczność stosowania kar i nagród.

Powiecie oburzeni: “ależ kto w obecnych czasach stosuje kary!”.

Niestety, wciąż są one obecne i to dość powszechnie. Wystarczy uświadomić sobie, że jeśli ktoś w zespole otrzymuje nagrodę, a reszta nie, to ta reszta postrzega to jako karę, niesprawiedliwość. Inny przykład: jeśli za osiągnięcie wyników otrzymuję premię i dzieje się tak prawie zawsze, to w sytuacji, kiedy nie otrzymam premii (bo nie udało mi się w tym miesiącu osiągnąć “targetu”), odbiorę to jako karę. Tak działa nasz mózg i warto o tym pamiętać.

Pink jest jeszcze większym rewolucjonistą, kiedy mówi, że nagrody pieniężne nie działają.

Kiedy mówię tę herezję menedżerom na szkoleniu, zawsze, ale to zawsze spotykam się z niedowierzaniem i oporem wobec takiej obrazoburczej myśli:

“przecież tak są zbudowane systemy sprzedażowe”

“przecież gdyby odebrać premie, sprzedaż by się zawaliła, nikt by nic nie robił”

“przecież wszyscy tak działają”

Czyżby?

A może pracownicy lubią pracować, osiągać wyniki i działać na korzyść firmy z własnej i nieprzymuszonej woli? Może warto uruchomić AUTOMOTYWACJĘ?

Jak to zrobić? Pink twierdzi, że po pierwsze – trzeba zadbać, aby ich płaca była właściwa i adekwatna. A później pozwolić na

  • autonomię w działaniu, która wyzwala odpowiedzialność i poczucie sprawczości
  • dążenie do mistrzostwa: umożliwienie uczenia się, tworzenia czegoś nowego i lepszego
  • osiąganie ważnego dla pracownika celu na własnych warunkach.

Zestawiłam te dwie teorie: Herzberga i Pinka, bo są oparte na badaniach, bo są bardzo spójne ze sobą i dlatego, że są skuteczne. Proste. Choć mogą być na początku niełatwe w realizacji.

>> Burz schematy i odważnie wzbudzaj w pracownikach automotywację! <<

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak, możesz to zrobić na kilka sposobów:

 

Twoja mentorka zmiany,

Joanna

NEWSLETTER

Chcę zapisać się na newsletter, a co za tym idzie wyrażam zgodę na przesyłanie na mój adres e-mail informacji o nowościach, promocjach i produktach Coaching Partnerzy Sp. z o.o. Zgodę będę mógł w każdej chwili wycofać.
Oświadczam, że zapoznałem się z Polityką Prywatności