„Menedżerem zostajesz automatycznie, kiedy zostajesz zatrudniony na tym stanowisku.
Natomiast przywódcą stajesz się dopiero wówczas, kiedy twoi ludzie uznają cię za lidera.”
_Bob Selden_
Co ma wpływ na to, że z managera stajesz się liderem? I w jakim momencie następuje ta zmiana?
Otóż stanie się to wtedy, kiedy stworzysz swoim pracownikom określone warunki, które sprawią, że będą mieli ochotę za Tobą podążać.
Oto kilka wskazówek:
- wyjaśniaj i pomagaj pracownikom zrozumieć otaczające ich środowisko
- ️przedstawiaj wizję przyszłości i pomagaj zyskać poczucie, że twoi ludzie wiedzą dokąd zmierzacie
- skupiaj ludzi na tych samych wartościach i takich samych celach
- ️zostawiaj pracownikom poczucie swobody podejmowania decyzji i umacniaj w nich poczucie siły
Jakie kompetencje lidera są ważne dla pracowników?
Będąc menedżerem wiesz już, co powinnaś/powinieneś potrafić. Zdajesz sobie sprawę, jakie kompetencje menedżerskie są Ci potrzebne.
A czy zastanawiałaś/eś się nad tym, czego od Ciebie potrzebują Twoi pracownicy? I jakie Twoje umiejętności spowodują, że uznają Cię za prawdziwego lidera?
Według amerykańskich badań dotyczących tego, jakie kompetencje menedżera są ważne dla pokolenia Millenialsów (masz takich pracowników w swoim zespole?), najbardziej liczą się:
- umiejętność dostrzegania pracownika
- umiejętność zrozumienia pracownika
- umiejętność pomagania w rozwoju kariery pracownika
Dodaj do nich jeszcze:
- Dbanie o rozwój pracownika
- Szacunek do pracownika
- Docenianie pracy
- Słuchanie pracownika
- Budowanie dobrych relacji z pracownikiem
A uzyskasz komplet umiejętności, które pozwolą Ci z powodzeniem zarządzać każdym pokoleniem pracowników, nie tylko Millenialsami, i uzyskać ich uznanie.
Bo to, czy jesteś prawdziwym liderem nie zależy od tego, co Ty o tym myślisz, tylko co o tym sądzą Twoi pracownicy.
Autor:
Beata Tarnowska-Kupny
coach biznesu, mentor, doradca, wieloletni praktyk zarządzania w biznesie ze specjalizacją w zakresie łańcucha dostaw, zakupów, logistyki, praktyk zarządzania ludźmi poprzez budowanie zaangażowania pracowników